mandag 6. mars 2017

Afternoon Tea



Da jeg var i London før jul, fikk jeg for første gang oppleve det særengelske Afternoon Tea - et herlig konsept som jeg raskt bestemte meg for å invitere til her hjemme.
 

 Afternoon Tea
Afternoon Tea er et te-relatert rituale, som ble introdusert i Storbritania tidlig på 1840-tallet. Måltidet utviklet seg som et minimåltid, som skulle stagge sulten i påvente av kveldsmåltidet ved 20-tiden.

Afternoon Tea er et måltid bestående av fine smørbrød, scones med clotted cream og syltetøy, søte bakverk og kaker.

Opprinnelig ble Afternoon Tea utviklet som en privat sosial begivenhet for damer blant sositeten Det var først da dronning Victoria engasjerte seg i Afternoon Tea ritualet at det ble en vanlig begivenhet i langt større skala, kjent som 'te mottakelser'.

I Storbriatania i dag, arrangeres Afternoon Tea ved anledninger som bursdag, før-bryllupsfester, babyshower eller møte blant venner.

 


Et perfekt dekket bord for Afternoon Tea er ikke nødvendigvis overdådig og flott - du kommer langt med litt blomster, levende lys, pent dekketøy og med linservietter setter du kronen på verket.


Tradisjonell Afternoon Tea blir vanligvis servert fra tidlig til sen ettermiddag og inkluderer smørbrød, kaker, scones og selvsagt te. Måltidet serveres aller helst på etasjefat.

 
Mitt måltid bestod av tre typer smørbrød/sandwiches (røkelaks med kremost, skinke med Dijonmajones og agurk med kremost), scones med clotted cream og god marmelade. Det hele "toppet med" hjemmelagde makroner, sjokoladeterte og cupcakes (sistnevnte medbragt av en av gjestene). Det hele ble servert som en god engelskmann ville ha gjort - fra et etasjefat. Etasjefatet mitt er av type engangs, og kjøpt billig hos Nille.


Det er etter hvert blitt veldig vanlig å servere champagne eller musserende vin til teselskapet.

 
Å arrangere et Afternoon Tea selskap tar kort eller lang tid - alt etter hvor du legger lista. Jeg innrømmer gjerne at jeg brukte en del tid på planlegging og gjennomføring, men hva gjør vel det, når man synes det er gøy. Selskapet ble så vellykket at jeg har lovet meg selv - dette skal bli innført som en ny tradisjon hos meg - overgang fra vinter til vår skal heretter innvies med et koselig treff rundt bordet til Afternoon Tea.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar